KV-päivä
2: Suunnitelmat uusiksi
Tänä aamuna oli pakkasta -8C.
Se tiesi, että päivällä olisi hankikantoa joka olisi loistava
juttu näin umpihankihiihdon kannalta. Eikä se häviäisi, vaikka
päivällä menisi plussalle. Taivas oli kirkas, ja aurinkokin alkoi
lämmittämään. Ei kulunut kuin tunti ja mittari näytti jo
nollaa celsiusta. Hanki kuitenkin kantoi, ja sitä oli mukava
hiihtää.
Kiva sää
Ensimmäisen järven jälkeen
oli pieni nousu ja päästiin uudelle järvelle. Katselin karttaa ja
huomasin, että voisin oikaista tuon metsää kasvavan ojitetun suon
kautta. Korvissani kaikuivat kaverin sanat: "Älä koskaan mene
ojitetutua suota ahkiolla ja suksilla, se on yhtä helvettiä!"
Ajattelin, ettei se sentäs niin paha voi olla. Jämsässäkin olin
kävellyt ihan hyvin sellaista paikkaa pitkin. Ei kai niissä niin
paljon voi eroja olla.
Vai mitä?
Vai mitä?
Vai mitä?
Kaverin sanat osoittautuivat
todeksi: Se ei riittänyt, että ojat olivat yli puoli metriä syviä.
Sen lisäksi lumi ei siellä kantanut ollenkaan. Kirsikkana kakun
päälle ojissa oli huomattavasti enemmän lunta, kuin ojien välissä.
Etenemisvauhti oli metri parissa minuutissa. Tällainen paikka voi
myös oikeasti olla vaarallinen: Isän kaveri oli ollut hetki sitten
armeijan kertausharjoituksissa. Siellä oltiin suksilla menty
ojitettua suota pitkin ahkiomies edellä.Yhtäkkiä ahkiomiehen alta
oli lumi pettänyt ja mies oli tippunut pari metriä ojan pohjalle.
Kyseinen henkilö ei saanut muuta kuin kovan sätkyn, mutta ainekset
isompaan onnettomuuteen olivat käsillä.
Edettyäni 20 metriä totesin,
ettei tästä tule hevon helvettiä. Palasin samoja jälkiä takaisin
järvelle katsomaan karttaa. Päätin kokeilla toisesta kohdasta,
jossa ojitettua suota oli alle viisitoista metriä. Sama lopputulos.
Etten menettäisi viimeisiä järjen ja itsekurin rippeitä päätin
lopulta kiertää lenkin metsän kautta. Tämäkään kohta ei
päästänyt helpolla, koska kyseessä oli mäki. Tampattuani mäen
ja kiskottuani ahkion viimein soratielle, olin kuitenkin
huommattavasti nopeampi kuin ensimmäinen ojasuoylityskokeiluni.
Aikaa oli kulunut jo sen verran
paljon, että suunnitelmia piti muuttaa. Päädyin siihen, että
jahka pääryisin moottorikelkkauran risteykseen lähtisin sitä
pitkin kulkemaan eteenpäin. Hyvällä tuurilla voisin jopa päästä
haluamaani määränpäähän, jos valoisaa aikaa riittäisi.
Luminen tie tuntui vain jatkuvan
ja jatkuvan. Ahkio raahautui vanhaa moottorikelkkauraa pitkin laidat uran reunoja raapien.
Maisemat olivat lähinnä hakkuu-aukeaa, välillä
kohosi vaaran rinne enemmän toisella puolella, ja välillä maisemaa
avautui toisella puolella.
Vihdoin maisema alkoi avartumaan
enemmän ja tiesin, että nyt päästiin moottorikelkkauran
risteykseen pitkälle ja ansaitulle ruokatauolle. Mikäs siinä
puuhun nojatessa ja maisemia ihailessa kauniissa säässä. Kaunis
sää näytti myös olevan myös moottorikelkkailijoiden mieleen
jotka hursitelivat kovaa vauhtia kelkkareittiä kumpaankin suuntaan.
Itse en oikein ole ymmärtänyt kelkkojen hankkimista pelkästään
huvitteluun. Hirveää tuhlausta. Eri asia jos tarvitsee sitä töihin
esim. poronhoito, kalastus... ja samalla sitä voi käyttää
vapaa-ajalla. Toisaalta kelkka on varmaan lapissa auton jatke, kun
sitä lunta on niin paljon. Tiedä häntä, varmaan ymmärtää
tätäkin asiaa paremmin KUN muuttaa lappiin...
Tauko
Matkanteko oli todella nopeaa
paljon ajetulla kelkkauralla. Ura oli itseasiassa niin kova ja
liukas, että sukset vaan lipsui. Lopulta otin sukset ahkion kyytiin
ja lähdin kävelemään ahkio perässä. Jyrkmmissä mäissä otin
taas sukset jalkaan, että sai kokea vauhdin hurmaa. Taittuuhan se
matka näinkin :D !
Luulin moottorikelkkareitin
menevän keskellä jotakin ankeaa talousmetsää tai muuta vastaavaa
(sitäkin kyllä oli ihan tarpeeksi erityisesti loppumatkasta), mutta
reitti oli todella mielenkiintoinen. Jyrkät ja metsäiset vaarat
kohosivat komeina vasemmalla puolella. Oikealla puolella taas oli
aukea suo, jonka jälkeen rinne jyrkkeni nopeasti. Tämän ansiosta
oikealle avautui kauniit maisemat kauas venäjän puolelle. Siellä
näkyi paljon korkeita tuntureita, ehkä jopa se "alkuperäinen
Sallatunturi", jossa pidettiin suomen ensimmäiset
syöksylaskukisat vuonna 1937. Tänä vuonna siis tulee 80 vuotta
täyteen siitä ja sitä juhlistetaan nykyisellä Sallatunturilla
kisojen merkeissä.
Alkuperäiset Sallatunturit?
Merkkejä metsäpalostakin löytyi aika paljon.
Kyseessä tosin ei voi olla ns "Tuntsan palo", joka riehui
nykyisen Tuntsan erämaan alueella v.1960 ja poltti 20000 hehtaaria
maata.
Jokin palo-alue
Vaikkei tämä varisnaisesti reissuun liity, niin tässä silti edellämainitusta palosta infoa.
Päätin jatkaa matkaa aina
kello kuuteen asti. Päivä alkoi hämärtää pikkuhiljaa. Kun
kellon tuntiviisari näytti kuutta, olin päässyt majapaikkani
kohdalle. Harmi vaan, että majapaikka sattui olemaan kahden vaaran
välissä olevan harjanteen takana. Siihen aikaa olisi kulunut sen
verta paljon, että tyydyin tuttuun ja turvalliseen
erätoverimajoitukseen. Poikkesin reitiltä ja ähisin itseni ahkion
kanssa sopivalle paikalle. Majoite oli pystyssä ennen pimeyden
täydelistä laskeutumista. Oli hienoa nauttia ateria tähtien
tuikkiessa kirkkaalta ja valosaasteesta vapaalta taivaalta. Pakkasta
siis tiedossa, tuumin kirkasta taivasta katsoessani. Ilma tuntuikin
viilenevän pikkuhiljaa. Ilman hanskoja kyllä tarkeni ihan hyvin
touhuta kaikki hommat. Vielä kahvia ja Jaloviinaa iso siivu ennen
nukkumaanmenoa epäonnistuneen metsäojaylitysyrityksen aiheutuneen
ärtymyksen johdosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti