lauantai 22. joulukuuta 2018

OP2 Päivä 2: We are back!

Aamulla tuli huomattua, että kuukkelit oli edellisen illan räyhäämisestä suutahtanut sen verran, että olivat paskantaneet erätoverin päälle. Paskat veks ja aamupalan jälkeen suunta kohti hammastupaa. Jo lähtiessä lämpötila oli yli kahdenkymmenen. Ensimmäisen kilometrin jälkeen hiki virtasi jo reippaasti. Eilinen vanhaherra käveli vastaan ja moikattiin.

Matkaan lähden, matkaan lähden...

Matka ahvenjärven päähän taittui rivakasti rannanvierustaa pitkin. Ennen puronylitystä huomasin, että kompassi oli hävinnyt (jo toisen kerran hammastunturissa!) ja lähdin rivakasti taakseepäin etsimään sitä. Eihän sitä löytynyt, joten nyt oli yksi suunnistaja vähemmän. Toisaalta koko reissu meni käytännössä siihen, että mie menin kompassin kanssa ja muut tuli perässä.
Istahdimme puron ylityksen jälkeen ja ihailimme aurinkoista ahvenjärveä. Pikkukalat uiskenteli purossa ja iso petolintu syöksähteli veteen kalojen toivossa.
 Poronraato

Olimme kohtalaisen yksimielisiä siitä, että menemme kartalta katsottuna suoraan aitamoroston laen kautta hammastuvalle. Talsimme kuivunutta Puronpohjaa kunnes päädyimme suolampareen reunalle katselemaan karttaa ja Aittamorostoa. Ennen kuin edes pääsimme toiselle puolelle lampea huomasimme siinä kulkevan poroaidan. Kaverit päästelivät ärräpäitä hetkisen ennen kuin löysimme sopivan kohdan mistä aitaa nostamalla pääsimme alitse.

Maisemaa Ahvenjärven suuntaan

Vaikka nousu ei ollutkaan kovin jyrkkä, niin kuumus teki sen todella raskaaksi. Ei sitä kovin pitkään pystynyt kulkemaan ennen kuin piti pitää taas tauko. Metso (todnäk.) pyrähti lentoon jostakin varvikon suojista. Ei ole kyllä tullut tehtyä yhtään reissua hammastunturiin, ettei oltaisi johonkin metsäkanalintuun törmätty.

Hauskoja piikkejä oksien tyvistä muodostunut.

Laelle päästiin ja sen jälkeen huilattiin pitkin pituuttaan metikössä va rmaan kymmenisen minuuttia. Alas rymisteltiinkin kohtalaisen nopeasti ja päädyttiin Aittaojan ympärillä kasvavalle suolle. Oja oli hyvin kapea ja kohtalaisen matala, mutta siltikin näin kaukana järvestä näkyi hyvän kokoisia kaloja uiskentelemassa. Päätimme yrittää rykäistä suoraan suon ylitse huonolla menestyksellä. Puron yli pääsemiseen kului kohtalaisen kauan ja kun puron toisella puolella oltiin, niin ei löydetty tarpeeksi kuivaa kohtaa (kuivasta kesästä huolimatta), että oltaisiin päästy metsän puolelle. Lopulta järki voitti ja päätettiin ylittää oja ei-niin-soisesta paikasta samalla saaden hiukan palautetta suunistamisesta. Joki tai puro oli juuri sen verran leveä, ettei yli viitsi hypätä ja sen verran syvä ettei kahlaamalla selviä.

Etiäppäin!

Ylityspaikka löytyi alempaa ja samalla muistot tulvivat mieleeni: Tämä paikka oli sama paikka mistä kuljettiin yli, mutta vastakkaiseen suuntaan kaksi vuotta sitten. Ja hei, siellähän on sama vanha tulipaikka mikä viimeksikin! En voinut intoani pidätellä vaan syöksyin puron yli ja aloin rynnistämään polkua pitkin ylöspäin. Ja siinä se on, hammastupa kahden vuoden tauon jälkeen. Hienoa olla täällä taas!

Feels good to be home!

Silloin tuoreen oloiset tikkaat olivat jo saaneet harmaata väriä eikä niistä voinut tietää olivatko ne olleet seinustamalla roikkumassa kaksi vai kymmenen vuotta. Tuvan katto oli saanut mukavast ehostusta ja pitää varmasti paremmin vettä kuin viimeksi. Silmiin pisti roskien määrä: Ei ollut minun mielestä viimeksi yhtä paljon, voin toki muistaa väärinkin. Etsin samat puut kuin pari vuotta sitten mihin ripustin erätoverin odotellessani kavereita. Kasailin pätkin nuotiotarvikkeita ja virittelin nuotion ruokailua varten. Ruoka nautittiin ja palan painikkeeksi juotiin loppu "yskänlääke" erilaisilla mehuilla terästettyinä. Tällä kertaa ruokailu oli ihmisten aikoihin eikä kahdelta aamuyöstä niin kuin viimeksi. Geologiamies matkakumppanin kanssa saapui paikalle myöhemmin. Siinä se ilta sitten vierähti, niitä näitä jutellessa vieraat keskenään kuin olisivat ikänsä tunteneet...

Baari on auki, ilmainen kierros!