keskiviikko 17. elokuuta 2016

(extra) OP(s) Päivä 7: Noitatunturin valloitus

Heti alkuun pahoittelut kuvien puuttumisesta. Kameroista akut olivat tyhjentyneet aikapäiviä sitten ja kännyköiden akkuja piti säästellä seuraavan aamun herätykseen. En viitsi ottaa googlesta kuvia, koska ne eivät ole omia. Yrittäkää käyttää mielikuvitustanne/googlea/käykää paikan päällä.

Herätystä emme tarvinneet. Auringon porotus hoiti sen kellon puolesta. Aamupalan jälkeen ajoimme läheiselle kahvilalle nauttimaan aamukahvit ja munkit. Suosittelen käymään Kuukkelin vieressä olevassa kahvilassa. Sieltä saa lakkajallupossumunkkeja, jotka ovat parhaita munkkeja ikinä. Ilmaisen santsikupin (JES!) jälkeen aloimme ajaa kohti Sallaa. Kakslauttasen jälkeen kävimme pyörähtämässä viellä työssäoppimispaikan parkkipaikalla, jossa samalla vähän verestin muistoja viime talvesta. Meinattiin käydä vielä Tankavaaran kultamuseossa, mutta päätimme jättää tällä kertaa välistä.
Sodankylässä kävimme syömässä paikallisessa Kebabppilassa. Sieltä hoksasimme Pyhä-Luoston kansallispuiston esitteen ja muistimme, että meidänhän piti siellä käydä katsomassa, minkälainen paikka on kyseessä. Nappasin kebabrullanpuolikkaan (parasta kebabrullaa ikinä, suosittelen!) matkaevääksi ja suuntasimme kohti Pyhä-Luostoa.
Mitä etelämmäksi ajoi, niin sitä enemmän alkoi harmittaa, kun reissu oli loppusuoralla. "Rakkaus Lappiin ei muutu milloinkaan, rintaan aina se jää", kuten Souvarit sen laulussaan ilmaisevat.
Paluumatkalla vasta huomasimme, että meihin oli tarttunut jokin sekasikiö lapin murre.... Hassua sinänsä, kun ei me kovin monen ihmisen kanssa sanaa vaihdettu koko reissun aikana. Tämä tapa kyllä katosi "etelään" päästyämme. Olikohan se sitäh Lapin taikaa?
Aloimme jo pelätä, että olisimme ajaneet paikalle vievän tienhaaran ohi, mutta lopulta se tuli vastaan. Sitä köröttelimme pienen ikuisuuden (no ei se ollut kuin 15 km, mutta kuumassa ja väsyneenä se tuntui huomattavsti pidemmältä) jälkeen vastaamme tuli järvi ja tuntureita. Parkkkeerasimme auton hotellin pihaan, josta nappasimme esitteet kartoiksi ja eikun matkaan. Helle se tuntui vain pahenevan. Polku Isokurun kodalle oli helppokulkuista, minkä jälkeen käveltiin portaat alas kurun pohjalle. Mietiskeltiin, että kumpaa kautta lähdettäisiin huiputtamaan Noitatunturia. Päätimme valita vasemmanpuoleisen reitin, koska se oli vähän lyhyempi. Vaikka matka Oravanlammen laavulle oli vain 1,9 km, niin se tuntui huomattavasti pidemmältä: Pitkospuita ei ollut kuin alle sata metriä. Loppumatkan jouduimme kulkemaan kamalaa kivikkoa. Hädintuskin kehtasi sitä poluksi kutsua. Päästyämme Oravanlammen laavulle aloitimme kiipeämisen. Tässä vaiheessa meitä vastaan käveli kolme alle kouluikäistä lasta ja kaksi aikuista rinkkoineen. Ei se Noitatunturille kiipeäminen sitten voi olla kovin hankalaa, eihän?
Eihän?
Polkua ei ollut kuin alle sata metriä, kun ikävä totuus paljastui meille: Polkua huipulle ei ole vaan värillä merkattuja tolppia on pultattu kivirakkaan huipulle asti! Ja äsken meitä vastaan oli perhe tullut alas!! Ihme Chuck Norriseja... Onneksi kivet eivät olleet liukkaita ja olivat sen verta isoja, että niitä pystyi huoletta kiipeämään. Lämpötilan huidellessa yli 25 asteen ja kirkas taivas+ nollatuuli ei ollut kiva lisä.
Vähän väliä piti levähtää, koska oli niin tuskallisen kuuma. Asiaa ei helpottanut, että tunturi oli äärimmäisen jyrkkäprofiilinen; reippaasti jyrkempi kuin edelliset huiputukset. Pyrimme tekemään pysähdyksiä mustikanvarpujen luokse, niin saatin haukattua samalla jotakin: Hyvän kokoisia mustikoita; ensi kerralla marjasanko mukaan!
Maisemaa hallitsivat laajat suot, joiden takana kaukana kohosi tuntureita. Oli hauskaa huomata miten nopeasti nousu tapahtui tuskaisuudesta huolimatta: Kurun toisella puolella kohosi toinen tunturi, jonka "ohi" nopeasti kiipesimme.
"Virallista" huippua jouduimme hetken etsimään, mutta löydettyämme sen kiirehdimme sinne niin nopeasti, kuin kivirakassa suinkin voi kulkea. Voin kyllä sanoa, että ei enää ikinä Noitatunturin valloitusta hirveässä helteessä! Valloitus oli kyllä sen verta "eeppinen", että se olisi pitänyt saada taltioitua kopterikameralla ja goproilla!

Todiste, että kävimme huipulla!

Olihan ne maisemat kohdallan. Jyrkkä pudotus toisella puolella ja tunturi jatkui pitkänä kohoumana eteenpäin. Huipulla onneksi tuuli jonkun verran, niin ei tarvinnut kärvistellä. Toisella puolella "polku" olikin paljon helpompi, mutta se ei tarkoittanut huonoja maisemia: Heti oikealla oli lähes pystysuora pudotus pieneen lampeen. Kyllä sinne joku poluntapainen vei, mutta se vaikutti aika vaaralliselta. Sen jälkeen alkoi tasainen osuus, jota jatkui jonkin matkaa.
Hetken päästä oikealle ilmestyi näköalatasanne montun reunalla. Lähestyimme tasannetta, mutta montun pohjaa ei näkynyt. Vasta näköalatasanteen reunalta näimme soistuneen pohjan, joka oli syvällä pystysuorien kallioseinämien välissä. Montun syvyydestä kertoo jotain se, että heitetty kivi tippui sinne neljä sekuntia...
Matkamme jatkui vanhaa aidan viertä pitkin. Aloimme olla jo aika väsyneitä ja nälkäisiä rasituksesta, eikä asiaa helpottanut vesipulloista loppunut vesi.
Matka jatkui portaita pitkin entistä alemmaksi kurun pohjalle. Isokuru on Suomen suurin kuru ja olihan se mahtava näky. Kyseinen kuru näkyy jopa Sallatunturin huipulle asti. (Todistettu on!)
Kurun pohjalla oli onneksi kunnon lankkusilta, jota pitkin matkamme taittui joutuisasti. Matka jatkui ohi komean Pyhäkasteenputouksen ja yli kurun pohjalla olevien sortumien. Kurun pohjalta löytyi paljon hiekasta muodostunutta kiveä, joihin oli jäänyt miljoonien vuosien takaisten aaltojen jälkiä.
Päästyämme takaisin helpolle polulle olimme jo aivan "zombeja." Parkkipaikan näkyessä juoksin autolle ja kaivoin lämmenneen kebabinpuolikkaan folion kanssa asfaltille ja aloin syödä kyykyssä kuin klonkku konsanaan. Voitte kuvitella, että muut ihmiset vähän katsoivat... :D
Matka jatkui pikkuhiljaa Sallaan, jossa parkkeerasimme auton ja lähdimme Sallatunturin juurella olevalle kodalle nukkumaan. Sitä ennen kuitenkin kahvittelimme ja paistoimme lettuja reissun päätöksen kunniaksi!
Mennessäni hakemaan autosta unohtuneita tavaroita paikalle oli tullut kolmen miehen ryhmä, jotka olivat jo aikaisemmin illalla huudelleet Sallatunturin rinteeltä. He kertoivat olleensa Inarin lähellä kalassa, mutta homma oli mennyt pajukossa rymyämiseen ja tunarointiin. Lopulta he olivat kyllästyneet ja jääneet Sallaan ryyppäämään. He olivat tälläkin hetkellä hieman alkoholin vaikutuksen alaisina, mutta ei se muuten näkynyt, kuin asioiden jatkuvana toisteluna.
Siinä sitten vaihdettiin omia retkeilykokemuksia suuntaan ja toiseen. Kaikkein parasta kyllä oli, kun he eivät olleet lannistuneet totaalisesti epäonnistumisista, vaan ajattelivat tehdä vielä hyvin suunnitellun ja onnistuneen reissun. Siinä on asennetta! Kovasti kiittelivät meiltä saatuja vinkkejä. Lopulta jorinat kestivät aamukolmeen asti, jonka jälkeen painuimme pehkuihin.
Voitte kuvitella, että seuraavan päivän ajomatka oli yhtä tuskaa.