keskiviikko 10. elokuuta 2016

OP: Päivä 1: Tien päällä

Nyt koitti vihdoin ja viimein ensimmäinen varsinainen reissupäivä!
Kahden tunnin (!) yöunien jälkeen pakkasimme tavarat ja suuntasimme kohti Inarin perukoilla olevaa pysäkkiä, johon meidän piti jättää auto. Lyhyet yöunet eivät paljoa haitanneet, kun samalla pääsi ihastelemaan Lapin maisemia. Matkanteko ei toisaalta ollut pelkästään mukavaa, koska samaan aikaan osui hirveät helteet. Aurinko porotti tietenkin koko ajan samasta suunnasta. Ennen Kemijärveä kävimme ihailemassa maisemia yhdellä näköalatornilla, jossa tuli vastaan itse näkötornin omistajakin. Tornin huipulta avautuivat hienot maisemat Kemijärven ympäristöön.

Kohtalaisen jyrkkä kapuaminen...

...mutta kyllä kannatti!

Meno (ja paluu)matkalla tuli pysähdyttyä useissa tievarsikahviloissa/myymälöissä, joita löytyi säännöllisen epäsäännöllisesti matkan varrelta. Toisaalta hyvä niin, koska olisi puuduttavaa ajaa yhtäsoittoa ylös pohjoiseen. Kahviloiden tarjonta tuntui muutenkin olevan parempaa kuin keskivertokuppiloissa etelässä. Mitä pohjoisemmaksi mentiin, niin sitä ystävällisemmiksi ja personallisemmiksi kahvilan/kaupan myyjät kävivät. Hyvällä tuurilla pystyi saamaan santsikupin kahvia ilmaiseksi!
Tällainen käpälää heiluttava karhu löytyi yhden kahvilan vierestä

Saariselällä pysähdyttiin ostamassa kalalupa+kartta ja samalla käytiin kysymässä erään baarin saunan aukioloaika. Sovittiin keskenämme, että reissulta palatessa yritetään ehtiä saunaan!
Autoreissun aikana tuli huomattua, että ulkomaalaisia liikkui kohtalaisen paljon. Hienoa, että ulkomaalaiset löytävät "Lapin taian" muulloinkin kuin talvella! :).

Maisemat alkaa pikku hiljaa muuttumaan...

Sodankylän tienoilla alkoi maasto kumpuilla enemmän. Saariselän jälkeen hävisivät kuuset ja Ivalon jälkeen alkoi näkyä jo kunnon tuntureita. Hienosti ne maisemat muuttu

Loppusuora häämöttää!
Inarin jälkeen päästiin soratielle. Sitten köröttelimme hitaasti eteenpäin. Erään mäen päällä pidettiin tuumaustauko ja päätettiin kuitenkin siirtää parkkipaikka toiselle kääntöpaikalle, joka oli lähempänä ensimmäistä yöpymispaikkaa. Hyvältähän se tie aluksi vaikutti, MUTTA se vaihtui lopulta kivihelvetiksi. Autoa piti liikuttaa etananvauhtia niin, että toinen ohjasi ulkona ja toinen ajoi pikkuhiljaa eteenpäin. Muutaman kerran auton pohja kolisi kiviin, mutta onneksi ei tullut muuta kuin kosmeettisia vaurioita. Parinsadan metrin jälkeen päätimme käydä katsomassa eteenpäin tietä. Muuttuisiko se parempaan päin? Ei muuttunut ja kääntöpaikalle oli vielä aivan liian pitkä matka. Onneksi löytyi luonnon oma "parkkipaikka", johon auto saatiin. Sitä ennen kyllä jouduttiin käyttämään metallista kukkalapiota, jolla kaivettiin yksi isompi kivi auton edestä pois.

Että piti tämäkin kokea!

Vihdoinkin!

Mittarilukema työpaikalta asti...

Sitten vain rinkat selkään ja menoksi!
Ensimmäisen päivän etappi oli merkitty Kuoppajärven kodalle, joka löytyi vajaan 3 km:n päästä. Tälle matkalle ei ollut kunnon karttaa (kartta loppui juuri ennen Kuoppajärveä), joten jouduimme suunnistamaan 1:100000 kartan, huonon tulosteen ja GPS:än varassa. Matkalla käveltiin jopa vähän harhaan, mutta se voidaan pistää huonon kartan ja lyhyiden yöunien piikkiin.

Sarvi

Ylösalaisin oleva kanto.

Tovin talsittuamme määränpäämme näkyi vihdoinkin alempana rinteessä. Se oli todella hieno leripaikka: Järvi neljän tunturin välissä ja siellä kaminalla lämpiävä kota. Kyllä kelpasi! Tässä vaiheessa olimme jo niin väsyneitä, että päätimme suoraan painua pehkuihin ja suunnittelut siirrettiin seuraavaan päivään.