sunnuntai 14. elokuuta 2016

OP päivä 5: R.I.P Puukot ja aurinkolasit.

Ei pöllömpi näkymä herätessä!

Päätimme edellisenä iltana lähteä liikenteeseen hyvissä ajoin, jotta pääsisimme mahdollisimman pitkälle/ olemaan mahdollisimman pitkään seuraavalla leiripaikalla. Noh, ensimmäiseksi kännykän akku oli kesken yön loppunut, joten heräsimme useita tunteja tarkoitettua myöhemmin. Seuraavaksi tarpeiden tekemisessä venähti ainakin tunti (ei voi mitään!).
 Emme olleet ehtineet kulkea kuin parisataa metriä, kun huomasin kompassin jääneen leiripaikalle, joten kaikki ylimääräinen tavara pois ja juoksujalkaa takaisin. Onneksi kompassi löytyi, niin pääsimme jatkamaan matkaa.
Tässä vaiheessa matkaa törmäsimme peräti toiseen ihmiseen (!) reissun aikana. Oli kuitenkin sen verta kaukana, että heilautettiin vain kättä tervehdykseksi.
Noin puolentoista kilometrin jälkeen huomasin, että puukko ja fileointiveitsi, jotka olin ottanut pois housuista roikkumasta siksi aikaa, kun kävin hakemassa kompassia, eivät enää roikkunetkaan paikallaan. Minä tyhmä en ollut laittanut niitä rinkkaan kiinni kompassinhakureissun ajaksi! Ja juoksujalkaa takaisin! Tällä kertaa tavaroita ei enää löytynyt. Ehkä eniten ärsytti se, että kyseistä puukkoa ei enää valmisteta. Muuten se kirpaisi yllättävän vähän.
Ruokatauko päästin nauttimaan täysin tyynessä (ja kuumassa) säässä Hammasjärven rannalla. Harmi vain, että meidän piti kiiruhtaa eteenpäin. Kaloja nimittäin pomppi aivan rannan tuntumassa. Tästä eteenpäin meidän piti mennä kompassisuunnassa Karppiskantamajärville saakka. Suunnanotto ja eikun menoksi!

Oli siellä muuallakin hiekkarantaa, mutta ei yhtä hienoa kuin sokerilahdella.

Vielä näkyy hammastunturi!

Suunnan ottamista

Ei varmaan tarvinnut kulkea kuin sata metriä mäen rinnettä ylös niin törmäsimme alueeseen, jossa kasvoi haapoja. Mkäköhän luonnonoikku lienee ollut kyseessä, kun koko reissun aikana oli näkynyt vain mäntyjä ja koivuja?
Jos mahdollista niin metsä muuttui entistäkin vanhemmaksi. Paikoitellen männyt olivat niin paksuja, että emme olisi saaneet kahdestaan käsiä puiden ympärille. Maisemiakin näkyi mäen huipulta. Hienot olivat näkymät Karppiskantamille.
 Tällä kertaa saimme iloita, kun suunnistus osui täysin nappiin. Leiripaikalla oli tulipesä. Joku oli jopa pystyttänyt "saunan" tukirakenteet kiukaineen. Hetkisen päästä alkoi sataa, joten kiirehdimme majoitteiden pystyttämistä. Kiire oli kuitenkin turhaa, koska kyse oli onneksi vain yhdestä kuurosta.

Savuttelua

Mitä myöhemmäksi ilta muuttui, sitä tyynemmäksi sää kävi ja kalat alkoivat entitå enemmän hyppiä. Päätinkin kokeilla kalaonneani eräältä kiveltä. Sidoin perukkeen päähän kultaisen supertinselin ja kiskaisin sen jorpakkoon. Heitto jäi mielestäni turhan lyhyeksi, joten aloin tehdä uutta rullausheittoa. Vavan ollessa taka-asennossa kala pyörähti perhon kimppuun. Vastaiskua en saanut tehtyä kyseisestä asennosta, joten kala jäi jorpakkoon. Kyllähän se vähän ketutti.
Loppuajan kalastuksesta päätin hoitaa ihan kahlaamalla. Vesi oli sen verran lämmintä. Teki mieli jopa uimaan, mutta seuraavan päivän mahdollinen sauna ei olisi ollut yhtä hienoa, joten päätin jättää sen tekemättä. Kyllä sieltä muutama ahventirri tuli, ettei ihan munat pataan mennyt.

Illan edetessä Wilfred huomasi hukanneensa jonnekin aurinkolasinsa. Ja sinnehän ne sitten jäivätkin. Ei se päivä ihan putkeen mennyt aikataulujen ja tavaroiden osalta!

Tuo oikealla oleva ei ole romahtanut teltta, vaan "umpinaisesti" pystytetty erätoveri.